سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پژوهشکده ی قرآن و حدیث

آموزه های عرفانی(1)*وجوب استاد اخلاق

 واجب تر از واجب  ، و مهم تر از مهم چیست ؟

بسم الله الرحمان الرحیم - سلام بر شما دوستان و رفقای سالک راه خدا

واجب تر از تقلید از مراجع تقلید چیست ؟ در پاسخ به این پرسش حیاتی و مهم که به سرنوشت انسان ها و رشد و کمال و سعادت و خوشبختی - و یا خدای نخواسته ضلالت و بدبختی انسان ها بستگی تام و تمام دارد ، ابتدا موضوع تقلید را شرحی مختصر می دهم . سپس امر حیاتی و واجب تر از تقلید را از زبان عارفان ، بیان خواهم نمود .  تقلید در شریعت به چه معنی است ؟ 

آن چه به عنوان یک اصل اساسی در شریعت اسلام بر همه مسلمین لازم است که به آن اصل عمل کنند ، اصل تقلید در فروع دین و احکام شرعی فرعی اسلام است . بنا بر نظر همه فقهای شیعه ، یک مسلمان یا باید خودش در شریعت ، مجتهد و فقیه باشد - یا باید در انجام همه کار های زندگی خود ، حکم شرعی آن را از مراجع تقلید و فقهای اسلام ، سوال کند و به آن عمل نماید . این اصل مهم را تقلید از فقهای دین در احکام شرعی فرعی اسلام می گویند .

بنا بر  اصل تقلید ، هیچ مسلمانی حق ندارد بدون تحقیق در متون فقهی و اصولی و بدون استناد به کتاب ( یعنی : قرآن ) و سنت رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) و بدون توجه به روش و سنت امامان معصومین ( علیهم صلوات الله اجمعین ) طبق نظر شخصی خود ، عمل نماید . هر عملی که یک مسلمان شیعه انجام می دهد از نظر کتاب و سنت و فقه و اصول فقه اسلامی ، یا واجب است یعنی باید انجام دهد - یا حرام است یعنی باید ترک کند ، و یا مستحب است یعنی خوب است که آن عمل را انجام دهد ، و یا مکروه است یعنی خوب است که آن عمل را ترک کند ، و یا مباح است یعنی انجام دادن آن عمل و ترک آن با هم تفاوتی ندارد . 
این احکام خمسه در شریعت اسلام است . هر عمل و کاری یکی از این پنج حکم را دارد .  
اکنون می رسیم به پاسخ دادن به این پرسش مهم که : از نظر عارفان ، واجب تر از تقلید درشریعت ، چیست ؟

 برای پاسخ ، سخنی از امام خمینی سلام الله علیه را که عارف کامل است می آوریم و به آن سخن استدلال می کنیم تا آن مقدس مآب هایی که به فرموده عارفان ، کج فهم و کوته نظر و کوتاه فکر و اندیشه هستند ، و یا به قول شهید مطهری در کتاب  جاذبه و دافعه علی علیه السلام : مقدس مآب احمق هستند ، و یا به قول امام خمینی : جمود فکری دارند ، نتوانند اشکال و ایراد بگیرند ، و یا شاید برخی از آن ها  از خواب غفلت بیدار شوند ، و از ظاهر شریعت به باطن اسلام و طریقت و صراط مستقیم اسلام و رسیدن به حق و حقیقت پی ببرند .سخن امام خمینی این است که در سر الصلاه و یا آداب الصلاه به این مضمون می فرماید :اگر مسلمانی با لباس نجس و یا آلوده به نجاست و یا بدن نجس و آلوده به نجاست نماز بخواند ، حکم نماز او چیست ؟ همه فقهای اسلام  می گویند که : نماز او باطل است .خوب ، چه طور شد که از نظر شریعت اسلام ، نماز با لباس نجس و آلوده  و بدن نجس و آلوده ، باطل است ؟ اما با قلب و دل نجس و آلوده به رذایل اخلاقی ، نماز باطل نیست ؟قلبی که به حسد - بخل - عجب و غرور - حب مال و ثروت - علاقه به ریاست و شهوت - هوی و هوس - و ... آلوده باشد ، آیا نماز این شخص باطل نیست ؟ 

پاسخ این است که همان طور که در شریعت اسلام ، نماز با لباس و بدن نجس و آلوده باطل است ، در طریقت اسلام که همان صراط مستقیم است ، نماز خواندن با قلب نجس و آلوده به رذایل اخلاقی ، نیز باطل است .
چه باید کرد ؟ واجب تر از تقلید از مراجع تقلید در احکام نورانی اسلام و در شریعت ، این است که تحت ولایت یک عارف کامل یعنی انسانی که هم شان با انبیاء الهی است و جن و ملک و فرشتگان و ارواح را و بهشت و جهنم را به اندازه انبیاء می شناسد و اسفار اربعه را طی کرده است و هفت شهر عشق و هزار مقام عرفانی و صد منزل سیر و سلوک را زیر نظر عارف کامل قبلی پیموده است و صاحب نفس قدسیه و مطمئنه شده است ، تحت ولایت این عارف کامل و شیخ و پیر طریقت و استاد  اخلاق و عرفان ، حدود 200 رذیله اخلاقی ممکن است در ما باشد ، قلب خود را از این رذایل پاک کنیم و حدود 200 فضیلت اخلاقی در انسان کامل و امامان و انبیاء الهی ممکن است باشد که قلب خود را به این فضایل آراسته و نورانی کنیم . تا چه شود ؟

تا با قلب پاک و به فرموده خدا در قرآن : با قلب سلیم و سالم ، که آلوده و نجس نباشد ، نماز بخوانیم . در غیر این صورت ، نماز ما از نظر شرعی و در شریعت ، باطل نیست - اما از نظر اخلاقی و عرفانی و در طریقت ، باطل است . چون با قلب آلوده و نا پاک و پاک نشده ، نماز خوانده ایم ، نماز ما باطل است .
این اصل مهم در نزد عارفان را هر صاحب عقل سالمی می فهمد و آن را درک می کند ، به جز مقدس مآب های احمق و راضی شدگان به شریعت و مخالفین طریقت عارفان و ..... ادعا های اسلام شناسی این ها که به ظاهرشریعت اسلام  و پوسته اسلام اکتفاء کرده اند و از حق و حقیقت پشت پرده و راز و رمز اسلام بی خبر هستند ، و خود را عالم دین مردم می دانند ، یکی از دلایل عمده و مهم عدم ظهور  و از موانع ظهور هستند . خداوند نسل جاهلان متنسک را که خود را عالمان واقعی دین می دانند براندازد ، تا ظهور نزدیک گردد . و یا مسلمین را قدرت معرفت چنان دهد که بازار این مدعیان که جمود فکری دارند از رونق بیافتد . در نتیجه همه جوانان مسلمان ایران از عارفان کامل که هم درجه با انبیاء الهی و تحت ولایت امام عصر روحی فداه هستند ، بهره ببرند . تا اسباب ظهور مهدی عج و عیسی ع فراهم گردد . و همه مسلمین و مسیحیان عالم با هم متحد شده  و ریشه صهیونیسم ، شیاطین ، هالیوود و فراماسونری را بر کنند و حکومت اسرائیل نابود شود . تا خوبان جهان ، به فرموده قرآن ، وارث زمین گردند .  ان الارض یرثها عبادی الصالحون . 

ازبیانات عارفانه و حکیمانه حضرت آیه الحق عارف واصل استاد جرجانیگل تقدیم شما

نوشته:میرزا  آشیخ سیدابوالسجاد رحیمی اصفهانی