• وبلاگ : پژوهشکده ي قرآن و حديث
  • يادداشت : آموزه هاي عرفاني(1)*وجوب استاد اخلاق
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام
    ببين حاج سجاد با الفاظ بازي نکن (به ياد استاد)؛ حالا ممکنه يه فقيهي معلم اخلاق هم باشه ديگه. تازمش گفتم که قبول دارم اخلاق مهمتره، اما وقتي ميگيم الف از ب مهمتره به اين معنا نيست که ب رو بايد بندازيم دور که.
    نکته ي ديگه اي که به نظرم ميرسه اينه که چه بسا تقصير ماست اگرم فقه به قول شما جاي اخلاق رو گرفته. اخلاق رو ماييم که بايد رعايت کنيم که نميکنيم. در حالي که هم دستورات فقهي مدونه هم دستورات اخلاقي، اما ما به اندازه سراغ دستورات اخلاقي نميريم.
    آقا مثل اين که يه نفر از اتاق فرمان ميخواد يه چيزي پرت کنه طرفم. خداحافظ...............
    پاسخ

    مرحبابکم
    سلام آشيخ سجاد
    احسنکم الله بالخير. حقّا که همينطوره و من با شما هم عقيده ام. و هم اکنون مستدرکي بنگارم بر فرمايشات جنابتان:
    اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم، نحمده و نستعينه، و نؤمن ببعض الکتاب و نکفر ببعضه! قال الله الحکيم في کتابه الکريم «لا الشمس ينبغي لها أن تدرک القمر، و لا الليل سابق النهار، و کلّ في فلک يسبحون»
    از نظر عرفا که بنده يکيشون باشم! اين آيه ميگه هر چيزي جاي خودش؛ جاي عرفان و اخلاق جداست و جاي فقه و بيان احکام ظاهري اسلام هم جدا. توي توضيح المسائل که نميشه گفت مثلاً «وقت نماز صبح تا طلوع آفتاب است و شما مکلّف بيچاره فرصت داري تا طلوع آفتاب روح خودت رو از رذايل پاک کني وگرنه نميتوني نماز بخوني و نمازت قضا ميشه و اون دنيا از سردر جهنّم آويزونت ميکنن تا عبرتي باشي براي سايرين!» ميشه؟!
    وظيفه ي فقيه در جايگاه فقاهتش اينه که بياد قوانين رو توي کتاب توضيح المسائل بگه تا مردم تکليف شرعيشون رو بدونن. و در جايگاه معلم اخلاق، ضمن مباحث اخلاقي، مباحث فراتري رو هم براي مردم باز بکنه. کما اين که حضرت امام(ره) هم در رساله ي خودشون اين مسأله رو که شما فرموديد نگفتن بلکه در کتاب «سر الصلوة» فرمودن، يعني در خلال اسرار نماز. تو رساله ي توضيح المسائل، جاي ظواهره نه اسرار، که اگه اينطور نباشه طرف همين که رساله رو باز کنه ميترسه فرار ميکنه! اخلاق، مرحله ي بعده.
    از اتاق فرمان اشاره ميکنن زياد حرف زدي! از اين که وقت شما عزيزان رو گرفتم عذر ميخوام. خداوند شما دوستان خوب رو از ما نگيرد، (تکبر نکن؛ بلند بگو ان شاء الله...)
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامي و مدير و مدبر شيخا.واما بعد: از والي اصفهان به امير اراک و کارگزاران ايشان.پيامبر اکرم فرمودند: اني بعثت لاتمم مکام الاخلاق. آيا فرمودند اني بعثت لاتمم مکارم الفقه، کلام،فلسفه،منطق،اصول؟؟؟؟امام سجاد(ع)فرمودند در دعاي مکارم الاخلاق: وهب لي معالي الاخلاق.(حدود يک چهاردهم از آيات قرآن هم فقهي است و نه بيشتر)لذا تقابل فقه و اخلاق امر صحيحي نيست.وظيفه ي فقيه در جايگاه فقاهتش اينه که بياد قوانين رو توي کتاب توضيح المسائل بگه تا مردم تکليف شرعيشون رو بدونن. و در جايگاه معلم اخلاق، ضمن مباحث اخلاقي، مباحث فراتري رو هم براي مردم باز بکنه.*دررابطه با اين سخن شما بايد بگويم فقيه فقط وظيفه اش بيان احکام است نه اين که در جايگاه معلم اخلاق بنشيند. اندکي از فقهاي ما معلم و استاد اخلاق هم بوده اند و هستند.مشکل اساسي سبک زندگي ديني در جامعه امروز و به خصوص اعتقادات و ...اين است که متأسفانه فقه بر مسائل اخلاقي و قرآني توفق پيدا کرد و مسير تربيت ديني تا حد بسيار زيادي تغيير کرد.(فقه به هيچ وجه تربيت زا نيست) واما فراتر حتي در بعضي جاها فقه بر قرآن هم توفق پيدا کرد.امروزه در جامعه ميبينيم اونقدر که مردم به فکر مسائل احکام رساله و ... چندبار آب بريزم و ... به فکر مسائل اخلاقي نيستند و اين بسيار امر مسلم و مشهودي است.ضمن اين که حدود سي الي چهل درصد از مباحث فقهي در قالب گفتمان بايد تغيير کند اما اخلاق چنين مسأله اي شامل حالش نمي شود.از لطفت بسيار ممنونم. حال ميکنم اين جواب هاي دندان شکن شما را ميخونم.
    سلام سجاد جون حال ندارم بخونم... يعني امتحان دارم ولي حتما ميخونمش ولي نخونده ميگم هرچي بگي درسته قبولت دارم
    پاسخ

    سلام سپاس
    سلام آشيخ
    خيلي ممنون
    ميگم شما که اين مطلبا رو مطرح ميکني کاش يه راهي هم برا آدم شدن ما پيدا کني
    راستي تو اين دوره زمونه چطور بايد يه استاد اخلاق پيدا کرد؟!!!!

    پاسخ

    سام اجي دفعه بعد از اين مطالب بگي نظرت عمومي نميشه ها....انشالله بعد ميصحبتيم....