سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پژوهشکده ی قرآن و حدیث

اتلاف وقت و حکم آن

اتلاف وقت 
یکی از محرمات الهی، اتلاف وقت و مشغول شدن به ملاهی است. شما به بیان امام رضا علیه‌السلام در مورد گناهان کبیره در جلد 15 وسائل الشیعه ص 329 نگاه کنید. حضرت در شمارش گناهان کبیره که 34 گناه را می‌شمارند در سی و سومین گناه می‌فرمایند: و الاشتغال بالملاهی. یعنی مشغول شدن به لهو ولعب. 
هر چیزی که انسان را از یک مقصد عالی‌تر و والاتر باز دارد آن لهو و لعب است. لهو یک وقت غنا، موسیقی، تار و تنبور، رقص، فیلم‌های مبتذل، نوارهای نامشروع و صحنه‌های شهوت انگیز است. اینها همه حرام و لهو و لعب است. یک وقت کارهایی است که ثمره‌ چندانی ندارد. وقت گیری پای بعضی از فیلم‌ها، نشستن پای کامپیوتر، بازی کردن با کامپیوتر، با موبایل بازی کردن که رسم شده. امروز دختر و پسر و پیر و جوان فکر می‌کنند این که حرام نیست، سرگرمی است! اتلاف و اسراف وقت، گناه کبیره است. چون از یک مقصد والاتری انسان را باز می‌دارد. 
من توصیه می‌کنم به عنوان یک برادر بزرگتر نسبت به آنهایی که من حق برادری به گردنشان دارم، آنهایی که کوچکترند حق پدری دارم. انهایی که دوستند حق دوستی دارم. من همه برادرها و خواهرها را نصیحت می‌کنم خیلی وقت خودتان را نگیرید با این بازی کردن‌ها و لو به حسب ظاهر مشروع است. اتلاف وقت است. عمرتان تباه و ضایع می‌شود. آن قدر ننشینید پای تلویزیون و کامپیوتر و آن قدر به این موبایل‌ های خودتان ور نروید. آن قدر وقت خودتان را ضایع نکنید. حیف است و حرام است و اسراف عمر است. چیزی بدتر و جرمی سنگین‌تر از اسراف عمر نداریم. جوانی را تباه نکنید. از دست ندهید. 
خدا را گواه می‌گیرم ما که عمرمان تباه و تلف شد. ما ضرر کردیم شما ضرر نکنید. جوان‌ها از این دقایق و لحظه‌های عمرتان بهره‌های مفید بگیرید. حیف است! حیف است! انسان نباید آن قدر خودش را در مقابل این صنعت و تکنولوژی ببازد و این مقدار عمر و ساعت و وقتش تلف شود. 
به جای این کارها انسان کتاب‌های مفید را مطالعه کند، قصص انبیا را مطالعه کند، سرنوشت انبیا را مطالعه کند که قرآن رسماً می‌فرماید: (لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُوْلِی الْأَلْبَابِ) یوسف/111: در قصه‌های اینها عبرت و درس است.  

حضرت آیه الحق عارف واصل استاد جرجانی.